O dobroczynnym działaniu owoców i warzyw słyszał każdy. Niektórzy wciąż pogłębiają swoją wiedzę na ten temat, a sporo osób stosuje się do witaminowych diet. Jednak wciąż pozostają jednostki, które posiadają pewne luki w informacjach lub może nie są do końca przekonani co do zbawiennego działania darów natury. Tym artykułem postaramy się przekonać naszych czytelników, że nie ma się czego bać.

Z czym mamy do czynienia?

Warzywa i owoce – często niepozorne, stojące nieśmiało z boku, cierpliwie czekające na uwagę z naszej strony. Tak wiele mogą nam zaoferować, a my wciąż nie wykorzystujemy ich potencjału. Mamy pewnego rodzaju żal do wegetarian i wegan, że w swojej diecie uwzględniają tylko produkty pochodzenia roślinnego, a wciąż zdajemy się zapominać, że nikt przecież nie zabrania nam spożywania flory.

Pojawiło się nawet wiele diet, które opierają się na składnikach roślinnych. Nas najbardziej zainteresowała dieta warzywno owocowa autorstwa dr Ewy Dąbrowskiej, tzw. dieta Daniela. Nazywa się ją zwyczajną głodówką, podczas której spożywa się jedynie surowe lub gotowane i pieczone bez tłuszczów warzywa i owoce. To dość brutalne określenie, które rzeczywiście może zniechęcać do stosowania owej diety. Jednak możemy zapewnić, że nie taka dieta straszna jak można by się spodziewać. Przedstawimy zasady, co do których należy się zastosować, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki.

Zasady i zalecenia

kostki rosołowe z bulionuWedług nas, dieta pani doktor jest wskazana dla dużej ilości osób. Opiera się przede wszystkim na nienachalnym oczyszczeniu organizmu z toksyn utrudniających trawienie i prawidłowe przyswajanie wartości odżywczych znajdujących się w pożywieniu. Może z niej skorzystać praktycznie każdy, i wynieść z niej bardzo wiele korzyści. Opracowana dieta warzywno- owocowa jest przeznaczona dla osób, które narzekają na słabą odporność, nietolerancje pokarmowe czy choroby autoimmunologiczne. Możemy zapewnić, że widoczna poprawa samopoczucia zachodzi u osób ze zmianami łuszczycowymi czy Hashimoto. Odtruwanie organizmu tym sposobem jest również wskazane dla osób ze schorzeniami neurologicznymi (np. epilepsja, stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona) czy zaburzeniami hormonalnymi tj. menopauza, torbiele i mięśniaki na jajnikach czy problemy związane z nadmiarem estrogenów. Z diety skorzystać mogą również osoby walczące z otyłością, cukrzycą czy nadciśnieniem.

pełnowartościowy nabiałDietę dzielimy na dwa etapy. Czas ich trwania może być zróżnicowany. Zazwyczaj każdy z nich trwa ok. 10-40 dni. W pierwszym etapie diety musimy ograniczyć nasze spożycie posiłków do 600 kcal dziennie. Opieramy się przede wszystkim na warzywach niskoskrobiowych: korzenne (marchew, burak), kapustne (kalafior), cebulowe (cebula, por), liściaste (sałaty, zioła), dyniowate (cukinie, ogórki) i psiankowate z pominięciem ziemniaków (pomidory, papryka).

Owoce natomiast powinny zawierać jak najmniej cukru, dozwolone są więc jabłka, cytrusy czy jagody. Nasze posiłki powinniśmy uzupełniać 2-3 litrami płynów, np. niskozmineralizowaną wodą czy herbatami ziołowymi. Gdy etap pierwszy (oczyszczanie) dobiegnie końca, możemy wzbogacić naszą dietę o bardziej treściwe produkty, tj. warzywa strączkowe, kasze i ziarna, orzechy, produkty mleczne i pieczywo razowe. Stanowczo musimy zrezygnować z artykułów zawierających m.in. biały cukier, białą mąkę, mięso, sól czy alkohol.

Co znajdziemy na talerzu?

Dieta warzywna dr Dąbrowskiej jest zbliżona do jadłospisu wegan i wegetarian. Nie jest też restrykcyjna i wymagająca. Dieta owocowa to po prostu skuteczne odtruwanie organizmu, utrzymanie zrównoważonej wagi i poprawa kondycji zdrowia pacjenta. Dieta warzywna przepisy posiada również bardzo proste i łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Przykładowy, jednodniowy jadłospis składa się z trzech posiłków. Na śniadanie możemy zaproponować sok z pomidorów, surówkę z tartych marchewek z jabłkiem oraz surówkę z kapusty kiszonej, a także gotowane na parze różyczki brokułu.

Obiad może być bardziej treściwy. Niech będzie to np. koktajl z jabłek i jarmużu, sałatka z pomidorów i cebuli, oraz surówka ze świeżej kapusty z dodatkiem marchewki i pietruszki oraz zupa- krem z kalafiora. Kolacja powinna być pożywna, ale i lekka. Dobrym wyborem będzie gotowane jarskie leczo z cukinii i pomidorów, surówkowa przekąska składająca się z tartego jabłka i truskawek, a na deser relaksująca herbatka miętowa i połówka grepfruta.

Dieta warzywno owocowa przepisy ma naprawdę zachęcające, a ona sama zyskuje w rankingu diet. Jednak posiada przeciwwskazania dotyczące jej stosowania. Powinny się jej wystrzegać przede wszystkim osoby zmagające się z chorobami nowotworowymi, niewydolnością nerek czy chorobami wątroby lub układu oddechowego. Przed przystąpieniem do planowania menu, należy koniecznie skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Related Articles

Zostaw komentarz